RSS
SmodBIP

Dodatek mieszkaniowy

Ośrodek Pomocy Społecznej w Biesiekierzu
76-039 Biesiekierz 13

 

Kontakt: Grażyna Guzowska
tel: +48 94 31 60 997
e-mail: rodzinne.biesiekierz@gmail.com

 

Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy państwa dla osób, które nie są w stanie pokryć kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania.

Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2013r. poz.966 z póź.zm.) dodatek mieszkaniowy przysługuje:

  • najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny

Warunki jakie należy spełnić aby uzyskać dodatek mieszkaniowy:
Dochód gospodarstwa domowego:

  • 175% kwoty najniższej emerytury - dla osoby mieszkającej samotnie (gospodarstwo jednoosobowe)
  • 125% kwoty najniższej emerytury - dla rodziny, w której są najmniej dwie osoby (gospodarstwo wieloosobowe)

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba, że zostały już zaliczone do kosztów ich uzyskania przychodu.
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego.
Muszą to być dochody brutto z 3 ostatnich miesięcy sprzed daty złożenia wniosku.

Do dochodu nie wlicza się:

  • świadczeń pomocy materialnej dla uczniów
  • dodatków dla sierot zupełnych
  • jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka
  • dodatku z tytułu urodzenia się dziecka
  • pomocy w zakresie dożywiania
  • zasiłków pielęgnacyjnych
  • zasiłków okresowych z pomocy społecznej
  • jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej
  • dodatku mieszkaniowego

Wnioski o przyznanie dodatków mieszkaniowych, jeżeli jest to kontynuacja składa się w ostatnim miesiącu, na który przyznany jest poprzedni dodatek.

Powierzchnia zajmowanego lokalu
Dodatek mieszkaniowy przysługuje także w sytuacji, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego przekracza normatywną powierzchnię lokalu, ale nie więcej niż:

  • 30%
  • 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu nie może przekraczać dla:

  • 1 osoby - 35m2 (+30% tj. 45,50 m2)
  • 2 osób - 40 m2 (+30% tj. 52 m2)
  • 3 osób - 45 m2 (+30% tj. 58,50 m2)
  • 4 osób - 55 m2 (+30% tj. 71,50 m2)
  • 5 osób - 65 m2 (+30% tj. 84,50 m2)
  • 6 osób - 70 m2 (+30% tj. 91 m2)
  • a na każdą następną osobę zwiększa się o 5 m2
  • normatywna powierzchnia powiększa się o 15 m2 jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony wniosek, który jest dostępny w Ośrodku
  • deklaracja o wysokości wszystkich dochodów z gospodarstwa domowego z trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku- zaświadczenie o dochodach. Dochód- wszystkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe
  • w przypadku właściciela domu jednorodzinnego do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający wielkość powierzchni użytkowej i stan wyposażenia technicznego budynku, a także rachunki dotyczące wydatków związanych z utrzymaniem mieszkania (energia cieplna, woda, opłaty za odbiór nieczystości stałych i płynnych)
  • rachunek za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy (w przypadku gdy lokal nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, w instalację ciepełej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem mieszkalnym)
  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności oraz zaświadczenie od lekarza prowadzącego w przypadku gdy w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli jej niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w osobnym pokoju
  • inne niezbędne dokumenty, jeśli Organ właściwy tego zażąda.

 



Opublikował: Ewa Ewa Główczyk-Kowalczyk
Publikacja dnia: 04.07.2019
Wersje archiwalne tej strony
Wytwarzający/Odpowiadający: Mariusz Sydoruk
Dokument BIP z dnia: 26.09.2016
Dokument oglądany razy: 931
Wersja do druku